lördag 11 april 2009

Zoo

Igår hade vi vår första "grillfest" i vårt nya hus. Kent, Jan och Susanne hälsade på. Mina gamla grillar gjorde nog sin sista insats, de har tagit mycket stryk denna vintern. Tur att Lina har ett par stycken grillar också.

Jag fick äntligen njuta av den vackra kullerstensgården!


Lotta har gjort jättefint i rabatterna.


Så var det det här med bredband... Frågan är om allt arbete avstannar nu när vi kan sitta och surfa istället för att jobba? Det finns en viss risk...



Annars har djurlivet börjat tränga sig på. En ny valp har flyttat in, men vad han ska heta är inte helt bestämt. Just nu går han under olika namn som anspelar på att han biter i allt och alla. Kanske kan vi använda honom till att göra en bredare dörröppning i betongväggen?



För att minska risken att möss och råttor tränger sig på nu när vi börjat värma upp huset fick katten Q flytta med och är numera vår huskatt. Lite läskigt tycker hon det är att komma till nytt hus.



Ankorna har redan flyttat hit - i alla fall in i frysen...


För övrigt har Lina hunnit med att fixa upp rullgardiner i sovrummet och städa hela huset. Jag har mest ägnat mig åt att röja i mitt gamla hus och förbereda det inför försäljning och visning senaste veckan, flyttar nu hit en del av min saker så att gamla huset ser prydligt ut.

Vi har bestämt möte med VVS-are och värmepannsäljare igen. Vi har i princip bestämt oss för att det blir riktig vedpanna med stora ackumulatortankar och vattenburen värme. Lina kläckte idén att göra pannrum där sarkofagen är med hel vägg mot pumprumskorridoren. Då behöver vi inte ha ett lås till att hålla reda på. Kanske att vi siktar på att få solvärme på plats direkt när vi ändå håller på, det passar mitt miljösamvete.

Lina har börjat skaffa prisuppgifter från vedhandlare, första 1-2 åren kommer vi att köpa färdigkluven ved hemlevererad, så småningom får vi se om vi kanske väljer något annat. Det lutar faktiskt åt att vi lyckas få ved hemlevererat som värmer hus och varmvatten ända fram till jul 2010 (1-1½ år) för under 15000 kr. Direkt verkande el hade idag kostat ca 40-50 000 kr/år att värma hus och varmvatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...