söndag 9 september 2012

Klistrig bil

Vinterfoder till 6 bisamhällen
I år gick vinterfodringen mycket smidigt. Det kanske allra bästa är jag inte har några bin hemma så jag kunde hantera fodret utomhus dagtid vilket annars är helt omöjligt. Jag hade hjälp av en biodlarbekant och vi fodrade alla samhällen denna helgen och då tog vi ändå lång sovmorgon båda dagarna. Faktiskt var det antalet hinkar hushållet kunde uppbringa som gjorde att det tog såpass lång tid som det gjorde, jag har inte mycket fler än vad som ryms i bagaget. Så medan vi körde ut och fodrade en omgång så löste pumpen sockret till nästa. Med många fler hinkar eller hellre en palltank på släpet hade det blivit betydligt färre km körda och då hade vi hunnit alla på en eftermiddag. Det känns märkligt, jag lägger förmodligen lika mycket tid på vinterfodringen nu som när jag hade 3 samhällen en gång i tiden.

Två bigårdar har foderlåda utan insats med frigolitpluppar, resten har metoden med plastpåse. Foderlådorna ska ha en omgång foder till nästa helg, annars är fodringen klar.

Foderplastpåse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...