lördag 12 januari 2013

Ännu ett år utan honungspump

Så här mitt i vintern håller jag på att planera sommarens biodling. Jag hade tänkt skaffa en honungspump för att slippa lyfta honungen i hinkar efter slungan, det är det som är så tungt och knäcker en. Så blir det nu inte tyvärr, men efter mycket funderande så har jag en lösning som eliminerar alla manuella lyft, tack vare vår eminenta traktor med pallgafflar. Så här blir honungsflödet:
Skattlådor tas av och ställs på bitömmare på morgonen. 1 lyft.
På kvällen borstas kvarvarande bin av. 1 lyft.
De skattade lådorna ställs på pall direkt på släpvagnen. 1 lyft.
Traktorn lastar av pallarna in i dörren på slungrummet.
Pallen hanteras med handtrucken.
Ramarna lyfts från lådan direkt till avtäckningsbordet och sedan till stället i väntan på slungning. 2 lyft.
Ramarna lastas i slunga. 1 lyft.
Brevid slungan kommer det att stå en livsmedelspalltank med ett hål gjort i sidan precis för en slang från slungan in i palltanken.
När palltanken är full upp till hålet i sidan lyfter traktorn upp den på en hög med pallar.
En silpåse träs om utloppet från palltanken och genom den tappas det grovsilat med självtryck ner i 140 kg kärl som redan står på pall.
Traktorn lastar pallen med 140 kg kärl för vidare transport och försäljning.

I teorin betyder det att det blir 2 lyft av skattlåda o 4 lyft av de enskilda ramarna. Det är en dramatisk förbättring mot tidigare. På inköpslistan behöver det bara stå en palltank (500-1000 kr) och silpåsar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...