tisdag 4 oktober 2016

I djungeln


Idag stod djungeln på programmet. Vi började med elefantridning och det var fascinerande. Eftersom turister inte får röra sig fritt i nationalparken och man inte kan kliva av var de vilda djuren helt orädda. Vi fick se apor, flera sorters hjort och massor av fåglar.


Sedan får man tycka vad man vill om just elefantridning men läs gärna Linas facebookinlägg om det.

Efter lunch hoppade vi i kanot. De är urholkade trädstammar, just vår var även förstärkt med glasfiber.


Vi gled nedför floden och fick se både asiatisk noshörning och två sorters krokodiler och massor av fåglar.


Jag och kanoter har med åren fått ett komplicerat förhållande. Det är väl egentligen mediet den flyter i som är problemet, inte själva kanoten förutom att de väldigt nära det okontrollerbara läskiga rinnande ogenomskinliga våta och jäkligt vingliga... Turen idag var värd det ändå!


När vi klivit i land nedströms vandrade vi tillbaka i vildmarken. Första biten i det öppna översvämninglandskapet, sedan inne i djungeln.

Det var varmt, 34C i skuggan och vindstilla och fuktigt.
Vi slutade vandringen på en avelsstation för elefanter och tittade på hur de hålls och föds upp.

Lagom till vi kom dit gav sulan till mina kängor upp. Vi får se hur resten av resan ter sig, om jag behöver lösa det här i Nepal eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...