söndag 25 september 2016

Höst i bigården 2016

Precis som förra året (sammanfattning 2015) så gör jag en sammanfattning av biodlingssäsongen. Under sommaren ägnades väldigt lite tid åt bina eftersom intresset inte riktigt kommit tillbaka efter förra årets kris. Men jag känner tydligt att det vänt på sensommaren så det finns hopp om det nästa år.

Av ca 26 ok samhällen överlevde 27 vintern. Förklaringen är att jag även vinterfodrade ett antal samhällen som inte höll måttet och som jag inte trodde skulle överleva. Av de 27 föll 2 bort på högsommaren och ett på sensommaren, alla genom misslyckat eget drottningbyte med äggläggande arbetsbin som följd.

Efter vinterfodring (27-28/8) finns det 7(m)+9(bv)+6(g)+2(h)=24 ok samhällen i 4 bigårdar och inga hemma. I bigården (bv) är dock de tre närmast parkeringen undermåliga och borde bytas ut, får se om jag flyttar bort dem under hösten.

Rapsen började blomma sent, men blommade över för snabbt pga värme och torka. Pollineringsuppdrag vitklöver misslyckades då vitklövern redan toppat i blomning när jag kunde få av skattlådorna från rapsen. Bina stod kvar på sina platser hela säsongen.

Honung skattades i mitten av juni och i början av augusti, ca 38 kg/sh i snitt och det får väl betraktas som rätt dåligt, mest beroende på torka. Nästan all honung säljs i bulk.

Totalt har jag lagt ca 70 timmar på biodlingen i år inkl. både skötsel och honungshantering, dvs 3 timmar/samhälle. Med denna tidsinsats har jag inte kunnat upprätthålla omfattningen och kvaliteten i verksamheten då jag har tappat några bisamhällen som inte ersatts och har inte förnyat drottningmaterialet. Det är nödvändigt att göra lite avläggare varje år och nästa år har jag mest 2-åriga drottningar som kommer att prestera sämre. Jag känner nu att jag nått en gräns, med 3,5 timme förra året och 3 timmar i år. För att rationalisera nu måste bigårdarna bli större och över 10 st/bigård går ut över binas hälsa. Med avläggare och drottningodling och materialvård under vintern bör jag räkna med 4 timmar/bisamhälle och sommar och 1 timme/bisamhälle och vinter. Så med det har jag 25 timmars arbete framför mig i vinter och 100 timmar nästa sommar och just nu siktar jag på att åter invintra 30 st nästa höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...