måndag 24 juli 2017

Dag 1 - Första cachen i UK, fårklippning

24/7-17 Edinburgh till The Ken Bridge Hotel (New Galloway)

Efter en "scottish breakfast"
Scottish breakfast
med black pudding, bacon och ägg tog vi en taxi till biluthyrningsfirman. Vi har hyrt en campervan med sovplats, förtält, gasolkök, sängkläder, campingbord och stolar. Det är en vanlig VW Caddy med inredning och visst är det lite trångt men den är ju lättkörd som en personbil. Dock trodde vi att vi hade hyrt en som var 50 cm förlängd och manuell låda, men har fått en normallång med automatlåda och det är definitivt ett byte som vi tycker det var värt - automatlåda fanns nämligen inte att boka.

Efter att ha turats om att övningsköra vänstertrafik i lugna villaområden körde vill en större affär och bunkrade upp. Vi är inte riktigt vana att semestra i områden där det är lika lätt att handla som hemma, vi har ju mest varit i östeuropa och Nepal. Kul att kunna leta upp läckerheter, självklart blev det en hel del mangojuice.

Därefter körde vi söderut och sedan nedåt sydvästra hörnet av Skottland. Såklart stannade vi på vägen och loggade en cache - UK blev ett nytt land för mig.

Många vackra vyer längs vägen.

Vi fick se fårklippning.

När det närmade sig kvällsmat hade vi spanat in en by, New Galloway, vid foten av ett större naturområde.
Passande nog kor av Belted Galloway

Tyvärr visade sig båda hotellen och restaurangerna vara stängda

så vi åkte tillbaka en bit till ett vi hade passerat längs vägen, The Ken Bridge Hotel.

Väl på parkeringen såg Lina en skylt att hotellet hade uppställningsplats för husbilar och det kunde ju inte bli bättre.

Efter en god middag i restaurangen ägnade vi säkert en timme åt att sätta upp förtält och bädda i ordning bilen för första gången. Vi är mycket tacksamma att det var fint väder och inte för många knott och märkligt nog blev vi inte ovänner en ena gång. Vissa delar i förtältet visade sig inte höra till vårt förtält och på ett ställe i inredningen kan man inte sitta för då faller den ihop och man trillar ner och fastnar. Jag vågade inte ta några bilder av "fastsittandet" med risk för skilsmässa. Nästa gång kommer det att gå fortare.