lördag 29 juli 2017

Dag 6 - Inverness, Culloden och jakten på Nessie

29/7-17 Inverness till Edinburgh

Efter att ha packat ihop på campingen åkte vi till botaniska trädgården i Inverness. Vi tog vägen rakt genom centrum så vi fick se slottet, men vi har inte direkt sugna på stadsturism så vi stannade inte.

Vi tog en rejäl promenad runt botaniska trädgården och njöt av lugnet.

Efter botan åkte vi ut ur staden mot slagfältet vid Culloden. Det var sista blodiga slaget inom landet. Det var ett jättefint museum som berättade historien fram till slaget och hur det gick till. Utanför däremot fick jag mitt andra breakdown på parkeringsautomaterna i detta landet men här gick det som tur var att gå in och växla pengar.

Efter museet tog vi en promenad runt slagfältet för att sedan åka inåt land. Målet var att försöka får en skymt av sjöoodjuret i Loch Ness, men Nessie ville inte visa sig idag heller.

Vi fortsatte på småvägar en bit till för att sedan ta stora vägen söderut.

Jakten på den grå kossan

Jakten på den grå kossan II

De lever fortfarande kvar. Men GSM hade täckning på de flesta ställen, det är 3G som saknas

Highland Cattle i sitt rätta element
Stora vägen till Edinburgh går högt, som mest över 600 meter. Det var väldigt vackert men en mycket märklig resa, ingenstans att varken äta eller tanka på många, många mil och vi hann bli ordentligt hungriga innan vi hittade en by med matställen att svänga av till.

Vi hade bokat in oss två sista nätterna på en campingplats utanför Edinburgh.

När vi kom fram hade det precis varit ett skyfall så gräsmattorna stod under vatten, men vi tog oss till vår tältplats utan att köra fast och kröp till kojs ganska snart. Det fanns wifi över hela campingen men även om vi hade mottagning så fungerade det som vanligt inte. Däremot fungerade mobilt bredband rätt ok runt hela Edinburgh.